Falugazdász ügyfélfogadása Súron
I. Nemzetközi Turista Érem és Turisztikai Kiállítás
Településünk ad otthont a "Turista Érem Magyarország" szervezésében megrendezésre kerülő nemzetközi turisztikai és turista érmek kiállításának, amely 2023. május 24 - június 30-a között lesz megtekinthető kultúrházunkban. A kiállítás keretein belül TURIZMUS - FELFEDEZÉS, OKTATÁS, ÜZLET, ÉLMÉNYEK címmel konferenciára kerül sor 2023. május 25-én , a Békesség szigetén.
Az I. Nemzetközi Turista Érem és Turisztikai Kiállítás kísérő programjaként 2023. május 21-24-e között plein air* festésre kerül sor településünkön külföldi (cseh, szlovák, lengyel) festők részvételével. A május 21-24-e időszak alatt készített képekből kiállítás nyílik, amelynek megnyitójára 2023. május 24-én (szerda) 15:00 órakor kerül sor. A kiállítást megnyitja Sárkány Győző súri születésű grafikusművész.
Minden érdeklődőt szeretettel várunk a programokra, melyekről bővebb információt az alábbi plakátokon találhatnak!
Évzáró 2022
Az önkormányzat 2022. évben megvalósított jelentősebb beruházásai, fejlesztései között a leglátványosabb és legjelentősebb és egyben legköltségesebb településünket érintő beruházása a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából megvalósult belterületi közút szakaszának rekonstrukciója volt, amely 2,2 km hosszúságban valósult meg. A kivitelezési munkálatok március hónapban kezdődtek meg, a kivitelezés 3 hónapot vett igénybe, a műszaki átadásra június 2-án került sor. Bár a beruházást a Magyar Közút valósította meg, de ez nem azt jelenti, hogy az önkormányzatnak ne lett volna feladata akár már az előkészületek (tervegyeztetés) vagy a megvalósítás és a műszaki átadás
során. A kivitelező Colas Zrt munkatársai és a Magyar Közút szakemberei a kivitelezés során, a terven felüli önkormányzati kérések többletmunkáját is elvégezték (a védőnői rendelő és a Miki pékség előtti parkoló aszfaltozása, többlet „K” szegély építések). Ez a beruházás jelentős utcaképi javulást is eredményezett a közlekedés biztonságos feltételeinek megteremtése mellett, illetve a csapadékvíz szabályozott elvezetését is sikerült megoldani.
Ehhez a beruházáshoz kapcsolódik az iskola előtti gyalogosátkelőhely kivitelezése. Ezt szintén a közút felújítását végző Colas Zrt végezte el, azonban ennek teljes költsége önkormányzatunk költségvetését terhelte: a tervek készítésére 635.000,- Ft-ot, az engedélyezési eljárásra 130.000,- Ft-ot, a kivitelezésre 2.450.000,- Ft-ot költöttünk. (Összesen: 3.215.000,- Ft) Értékelve: nem volt olcsó, de legalább elkészült és egy régi lakossági kérésnek/igénynek tettünk ezzel eleget. Ha viszont megmentett emberéletekhez viszonyítjuk a bekerülés költségét, akkor ingyen volt!
A belterületi utak állapota mellett nagyon fontos a járdák, csapadékvíz elvezetők, árkok állapota is. A 2022-es esztendőben a Kossuth utca páratlan oldali szakaszának járdafelújítása történt meg. A felújítás a Kossuth utca 17-57 házszámok előtti ingatlanokat érintette, mintegy 350 méter hosszúságban, összesen 21,5 M FT összegben (ebből 18,2 M Ft a Belügyminisztérium pályázatán elnyert támogatás, fennmaradó 3,3 M Ft összeg önkormányzati önerő). A munkálatok április elején kezdődtek és még ennek a hónapnak a végén be is fejeződtek.
Nagyon fontos fejlesztésnek minősült a TOP pályázat keretében megvalósult óvoda tetőtér beépítésével történő bővítése . Ez a projekt ugyan 2021-ben kezdődött és a munka jelentős része is abban az évben történt, de mégiscsak 2022-ben sikerült a pontot az ’I’ betűre feltenni. Az épület ünnepélyes átadására 2022. március 30-án került sor, majd az ünnepélyes átadást követő napokban hivatalosan is megkaptuk az építési hatóságtól a használatbavételi engedélyt. Ennek birtokában április elején visszaköltözhettek a gyerekek a felújított intézménybe. Az óvoda felújítás kapcsán fontos megjegyezni, hogy ez a beruházás a 24. órában valósult meg, ugyanis a 2022/23. tanév beíratása során azzal a kellemes feladattal kellett szembesülnünk, hogy a beíratni tervezett gyermekek létszáma meghaladja az óvoda alapító-okiratában meghatározott létszámot. Így a képviselő-testület május 25-én megtartott ülésén 2022. szeptember 1-vel új óvodai csoport indításáról döntött, az óvoda gyermeklétszámát 65 főben állapította meg. Az új csoport indításának tárgyi feltételéül az emeleti tornaszoba áll rendelkezésre, míg szintén a TOP pályázat keretében 1,8 M Ft értékben bútorok beszerzésére volt lehetőségünk. Az év folyamán rendezésre, felújításra került az óvoda udvara is, illetve Krotki Ferenc helyi lakosnak és munkahelyi csapatának köszönhetően a kerítések festése is megtörtént, így kívül-belül megújult az óvoda környezete.
Ha a tavalyi év fejlesztéseiről beszélünk, nem csak az óvoda kibővítését kell megjegyezni, hanem meg kell említeni a védőnői rendelő felújítását, amely munkálatokra a Magyar Falu Program keretében részesültünk 15 M Ft-os vissza nem térítendő beruházásban. A kivitelezőkkel folytatott tárgyalásoknak köszönhetően az építőipari áremelkedések ellenére sikerült a költségkereten belül a pályázatban vállalt beruházást megvalósítanunk, így elkészült az épület tetőhéjazatának cseréje, illetve egy új babakocsitároló építése. Az új tetőfelületekre 7,47 kWp teljesítményű napelem rendszer került telepítésre, továbbá egy inverteres hűtő-fűtő klíma berendezés és az épület helyiségeibe elektromos konvektorok. Az építési beruházásra 9,7 M Ft-ot, a napelemes rendszerre 4,3 M Ft-ot fordítottunk, míg a tervezés és műszaki ellenőrzés költsége 1 M Ft volt. Bízunk benne, hogy a megvalósult beruházással az épület rezsiszámlája kordában tartható lesz.
S ha már az épületeknél járunk: 2022-ben befejeződött az Árpád utcai Közösségi Ház építése. A 2017-ben megvásárolt épület homlokzati színezése és a teraszfedés (előtető) készült el 1,3 millió Ft-os saját forrás terhére. Az épület jó kihasználtságnak örvend: az eltervezettek szerint nyári táborok, nyugdíjas klub alkalmainak és iskolai foglalkozások helyszíne, de kedvelt lett a lakosság számára is családi/baráti összejövetelek bérlésére. Az épületre korábban telepített naplem rendszernek köszönhetően az épület rezsi számlája is kordában tartható. A Közösségi Ház kapcsán már „csak” az épület bútorozását, eszközbeszerzését kellene megvalósítani az idei évben.
A közfoglalkoztatási programban résztvevő dolgozók létszáma jelentősen lecsökkent, az önkormányzat részéről a program finanszírozásának kondíciói szintén jelentősen romlottak. Így a korábban a közfoglakoztatási programban megvalósított jelentősebb, látványos beruházásokat, mint járdaépítések, épület felújítások már nem tudjuk a kívánt ütemben megvalósítani, a foglalkoztatás mára a közterületek és intézmények karbantartására fókuszál. Ennek ellentmond, hogy a tavalyi évben egy kis járdaszakasz kivitelezésére mégis sor kerülhetett, így elkészült a Szabadság téri parkon keresztül vezető sétány. A 45 folyóméter hosszúságú járda szakasz 2 méter szélességben készült el augusztus hónapban, így a Szabadság téren a korábban gyalogos közlekedésre felfestett területrészen újabb gépjármű parkolóhelyek szabadultak fel, míg a gyalogos közlekedés biztonságossá vált. Szintén közfoglalkoztatási program keretében a Deák utcában 60 folyóméter hosszúságban útszéli „K” szegély építése történt meg, ezzel szabályozva a csapadékvíz levezetését, meggátolva az útpadka kimosódásokat.
A beruházás jellegű projektek sorába utolsóként a most is zajló Takarékszövetkezet átépítését kell megemlíteni. Az épületet 2020. év végén sikerült önkormányzatunknak megvásárolni egyedi Belügyminisztériumi támogatásnak köszönhetően, amelyben elévülhetetlen érdemei vannak Czunyiné dr. Bertalan Judit képviselő asszonynak. Az épület megvásárlása óta terve önkormányzatunknak az épület hasznosítása, melyre pályázatot írt ki önkormányzatunk, amelyre helyi lakos nyújtott be kérelmet, amelyet a képviselő-testület támogatott. Az épület átalakítását követően megtörténhet az épület bérbe adása, amelynek eredményeként önkormányzatunk bérleti díj bevételhez juthat, a lakosság számára pedig új szolgáltatás (virág-és dekorációs bolt, fotóstúdió) kezdheti meg működését.
Nem építési beruházás jellegű feladat, de településünk jövőjét jelentősen befolyásolja a településrendezési terv (és ennek részét képező Helyi Építési Szabályzat) dokumentumok felülvizsgálata. A munkát már 2021-ben megkezdtük, amelyek elkészítésére 3 M Ft vissza nem térítendő támogatást nyert önkormányzatunk. 2022-ben elkészült településünk fejlesztési koncepciója, amelyet 2022. októberi ülésén hagyott jóvá a képviselő-testület. A dokumentumok hatályba léptetése váratóan 2023. II. félévében történhet meg, amely új szabályozott környezetet teremt a vállalkozások, fejlesztések számára.
Ha már Magyar Falu Program pályázatot említjük, akkor volt egy másik sikeres MFP pályázat is, amellyel településünk közössége gyarapodott. Igaz ez nem önkormányzati beruházás volt, hanem az Általános Iskola Alapítványa nyerte el, amelynek keretében 2 M Ft értékben kerültek túrakerékpárok beszerzésre. A pénzügyi keret 12 db kerékpár beszerzését tette lehetővé, amelyek iskolai programok, Balatonalmádis osztálykirándulások során tudnak a gyerekek használni, így azok a tanulók sem maradnak le a programokról, közösségi élményekről, akiknek nincs kerékpárjuk, vagy éppen műszaki állapota nem megfelelő egy komolyabb túrához.
A 2022. év eseményei sorába meg kívánok említeni nem önkormányzati sikereket, eredményeket is, amelyek hatással vannak településünkre, az itt élők mindennapjára és szeretném azt hinni, hogy az ő sikerük egy kicsit az önkormányzat sikere is és általuk, munkásságuk lévén élhető településünk:
- 2022-ben új vállalkozás kezdte meg működését településünkön, a Miki Pékség. Helyben készített, friss pékárújával a lakosság kiszolgálása mellett a közétkeztetésünket végző Súri Szivárvány Óvoda beszállítója is.
- A Magyar Falu Program keretében biztosított támogatásból felújításra került a Mecsek Füszért Zrt. által üzemeltetett COOP vegyesbolt, amely a postai szolgáltatásokat is biztosítja a jövőben (az elkövetkező 5 évben biztosan) településünkön. A kiskereskedelmet súlytó nehézségek ellenére az idei évben is a lakosság szolgálatában állt a Mini COOP üzlet, Viola Bolt és az Ibolya Bolt is.
- Falusi turizmus szálláshely szolgáltatás keretében új lendületet adott településünk idegenforgalmának a Súrizmus Vendégház, amely mellett a Kokas-tanya és a Békesség Szigete is várja vendégeit.
- A „Betérő a Sógoromhoz” Vendéglő üzemeltető váltás következtében március óta Árpád Vendéglő néven melegkonyhás vendéglőként továbbra is a helyi és ide érkező lakosság szolgálatában áll menüs étkeztetés mellett gazdag alacarte étlap kínálatával.
- autóbusz közlekedésünk is tovább javult: április 3-tól tanítási napokon új buszbár állt forgalomba Súr-Bakonycsernye települések viszonylatába, így már a súri gyerekek középiskolai tanulmányaik során a móri és zirci iskolákat is választhatják „bejárós” tanulóként. Az autóbuszok közlekedési rendje a közút útfelújítását követően megváltozott, a Szabadság téri buszforduló lett a Súrig közlekedő buszok végállomása, míg az áthaladó buszjáratok esetében megszűnt a korábbi Petőfi utcai buszmegálló közlekedésbiztonsági szempontok okán.
A pozitív események mellett sajnos nehézségekről, problémákról is be kell számolni: Oroszország Ukrajnával szemben februárban indított háborúja okán rengeteg ártatlan ukrán állampolgár kényszerült elhagyni otthonát. Településünk Apostoli Egyházközsége is aktívan bekapcsolódott a menekültek fogadásába, elszállásolásába, akik számára a Békesség Szigete épületben tudtak menedéket biztosítani. Önkormányzatunk is segítségére volt az Apostoli Egyháznak a karitatív feladatellátásban, a megyei Védelmi Bizottság szervezet felé a menekültek állátásával kapcsolatos adminisztratív jelentéseket elvégeztük és a jogszabályban biztosított ellátás összegét átadtuk. Továbbá koordináltuk a lakosság részéről érkező felajánlások, adományok rászorultak részére történő eljuttatását.
A menekülthullámot követően jelenleg a háború következményeként is jelentkező energiaválság ró terhet és feladatot önkormányzatunkra. Célunk a közintézmények takarékos működtetése mellett a feladatellátás további biztosítása. Ehhez nagy segítségünk a 2016. óta folyamatosan bővített intézményi napelem rendszerek a művelődési ház, óvoda, hivatal, közösségi ház és hamarosan a védőnői rendelő épületén is. Igyekszünk a földgáz felhasználást minimalizálni, ahol lehetséges villamosenergiával kiváltani / kisegíteni.
Összességében 2022. évet - a körülményekhez képest - sikeresnek értékeljük. A rendezvények elmaradása kapcsán lehet hiányérzete – jogosan - a lakosságnak, de sajnos az önkormányzati intézmények stabil működtetése és az elnyert pályázatok kapcsán vállalt kötelezettségek megvalósítása érdekében nem volt lehetőségünk rendezvények tartására.
Kívánjuk a 2023-as esztendőre önkormányzatunk problémamentes működését, minél több pályázati lehetőséget, hisz ha van támogatás lesz fejlesztés is. Kívánjuk a lakosságnak, hogy egy egészségben eltöltött, békés, boldog újesztendő legyen az idei!
Szociális célú tűzifa támogatás igényléséről 2021.
Tisztelt Lakosság!
A helyi önkormányzatok szociális célú tűzifavásárláshoz kapcsolódó kiegészítő támogatásáról szóló BM pályázata alapján az Önkormányzat pályázatot nyújtott be, amelynek eredményeképpen 71 m3 tűzifát nyert el. A BM pályázati kiírása alapján az Önkormányzat rendeletet alkotott a szociális tűzifa igénylésének módjáról, és a jogosultsági feltételekről. Az önkormányzat vissza nem térítendő természetbeni támogatásként a rendelkezésre álló keret terhére a szociális célú tűzifa juttatás szabályairól szóló rendeletében meghatározott szempontrendszer szerint az alábbiak figyelembevételével dönt:
Bővebben: Szociális célú tűzifa támogatás igényléséről 2021.
Búcsúzunk Reményi Imrétől
"Ne emlékezz rám búsan rokon, barát,
Add meg a könnyet, de élj és szeress tovább.
Örökké élek szívetekben, bennetek,
Ember voltam mindig, ezért szeressetek."
Életének 78. évében, 2022. július 29-én megtért Teremtőjéhez Reményi Imre, Súr Község korábbi polgármestere (1990-2006)
Reményi Imre 1944. október 13-án született Budapesten. Általános iskolai tanulmányait Budapesten végezte, majd ezt követően ugyancsak Budapesten kertésztechnikusi oklevelet szerzett. Keresőtevékenységét 1961-ben a Gamma Optikai Műveknél kezdte, ahol 1961-ig dolgozott esztergályosként. 1969-ben került Akára és ezen időtől 1990-ig az ácsteszéri „Táncsics Mezőgazdasági Termelőszövetkezet” munkavédelmi vezetőjeként dolgozott, ahol különféle bizottságoknak választott tisztségviselője volt. Ezen időszak alatt, 1981-ben a piliscsabai mezőgazdasági technikumban munkavédelmi technikusi vizsgát tett, 1983-ban pedig a debreceni állami gazdaságnál tűzvédelmi felügyelői képesítést szerzett. Ezek után több speciális tanfolyamot elvégzett, mint személyzeti vezető, munkaügyi döntőbizottság elnöki, rehabilitációs megbizotti. Jó munkájáért 1985-ben kíváló dolgozó elismerésben részesült.
Nyilvános pályázati felhívás üzlethelyiség hasznosítására
Tájékoztató menetrend módosításáról
Tájékoztatjuk településünk lakosságát, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt.-vel folytatott egyeztetések eredményeképpen
2022. április 3-tól
új buszjárat indul Bakonycsernye- Súr, illetve Súr-Bakonycsernye vonzatában. A buszjárat indulása a következőképp alakul:
Indulás 15:05 órakor Bakonycsernyéről Súrra, illetve
15:15 órakor Súrról Bakonycsernye irányába
A buszjárat elsősorban az iskolás gyermekek hazautazását hivatott szolgálni így csak tanítási napokon közlekedik!
A Súrról Bakonycsernyére induló járatok menetrendje tehát 2022.április 03-tól a következőképpen alakul:
Tájékoztatás az önkormányzat településképi hatósági feladatairól és az ingatlantulajdonosok ehhez kapcsolódó teendőiről
Tisztelt Súri Ingatlantulajdonosok!
A lakóépületek korszerűsítésére, felújítására egyre több állami támogatási forma áll rendelkezésünkre, ami örömteljes fejlődést eredményez településünkön is. Sokan éltek/élnek is e lehetőségekkel, épül, szépül a falu, a házak megújulnak.
Felhívom az ingatlantulajdonosok figyelmét, hogy a tulajdonosra az építési munkákra vonatkozóan több kötelezettség is hárul, amit szem előtt kell tartani a szabályos megvalósítás érdekében.
A települési önkormányzat törvényekben meghatározott építésügyi feladatait
• a településfejlesztési és rendezési terv elkészítése és helyi építési szabályok rendeleti megállapítása, valamint
• a településképi követelmények rendeletbe foglalása jelenti.
A helyi építésügyi és településképi rendeleteket (az országos hatályú rendeletekkel együtt) a település közigazgatási területén belül minden építési munkánál be kell tartani.
A helyi jogszabályok megismerésében és alkalmazásában ad segítséget az önkormányzat által megbízott települési főépítész, aki minden építési munka előtt – kérésre, személyesen, vagy írásban – tájékoztat az építési előírásokról és a településképi követelményekről is az adott telken tervezett munkára vonatkozóan.
A településkép védelméről szóló hatályos 1/2020.(III.13.) Önkormányzati rendelet (Tkr.) tartalmazza a helyben elvárt településképi követelményeket.
A követelmények érvényesítésére több eszköz is áll az önkormányzat rendelkezésére (a rendeletben részletezve).
A településképi követelményekre vonatkozó önkormányzati érvényesítési eszközök a következők:
1. Településképi és szakmai tájékoztatás (Tkr. 17. §) – eljárási határidő: 8 nap
A helyi rendelet minden építési, felújítási, átalakítási munka esetén kötelezővé teszi az előzetes településképi és szakmai konzultációt, mely konzultáció keretében a települési főépítész tájékoztatást ad a tervezett munkával kapcsolatos általános és helyi építésügyi szabályokról és a helyi településképi követelményekről (anyag, színhasználat, formavilág, illeszkedés, továbbá az épületek, építmények telken való elhelyezkedésének, méreteinek előírásai) A konzultáció minden esetben teljes képet ad az előírásokról, aminek - ha előzetesen tájékozódik az építtető – biztosan szabályos építési munka lesz az eredménye.
A konzultáció kifejezetten fontos a lakóépületek esetében, ahol engedélyezési eljárást nem folytat az építési hatóság, csak utólagos kontroll van, ami esetlegesen komoly anyagi hátránnyal járhat.
A konzultációt a Tkr. 3. melléklete szerinti nyomtatvánnyal lehet kérni az önkormányzatnál akár személyesen, akár postán benyújtva.
2. Településképi véleményezés (Tkr. 18. §)- eljárási határidő: 15 nap
Az építési engedélyhez kötött építési munkák engedélyezése, vagy fennmaradási engedélyezés előtt kérni kell a településképi véleményt (ez a tervező feladata, ahogy az előzetes konzultáció is!) Az építési engedélyezési benyújtandó dokumentáció kötelező eleme az önkormányzattól bekért településképi vélemény.
A véleményt a Tkr. 4. melléklete szerinti nyomtatvány kitöltésével és az engedélyezési dokumentáció megküldésével kell kérelmezni (a dokumentációt a tervező az ÉTDR felületen nyújtja be az önkormányzathoz, ahogy az építési engedélyt is kéri) A vélemény iránti kérelmet az építtető papír alapon is benyújthatja a helyi önkormányzathoz, de a dokumentációnak az ÉTDR felületen kell rendelkezésre állni a vonatkozó kormányrendelet értelmében.
3. Településképi bejelentés (Tkr. 19. §) – eljárási határidő: 15 nap.
A Tkr. részletesen kifejti, milyen – építési engedélyhez nem kötött munkák és a kormányrendeltben nevesített egyéb munkák előtt kell településképi bejelentést tenni.
A kérelmet a Tkr. 4. melléklete szerinti kérelemmel kell benyújtani. A kérelemhez mellékelt dokumentációban részletesen fel kell sorolni, milyen építési munkákat tervez az építtető, a tervezett beavatkozásokhoz milyen anyagot, milyen színeket használ, mikorra tervezi az építési munkákat.
Felhívom a figyelmet, hogy a bejelentett munkát a bejelentés tudomásul vételétől számított 6 hónapon belül meg kell kezdeni és a munka szabályos teljesítését az önkormányzat (főépítész útján) ellenőrzi. A bejelentést érdemes ennek a határidőnek az ismeretében időzíteni.
Kiemelem a fontosabb településképi bejelentéshez kötött eseteket:
• meglévő épület felújítása, korszerűsítése, homlokzati beavatkozások (pl. utólagos hőszigetelés, nyílászáró csere, műszaki berendezések elhelyezése (ezekre vonatkozóan szigorú szabályokat határoz meg a rendelet, hol, mit lehet elhelyezni!), homlokzat színezés, tetőhéjazat csere. (a Tkr. tartalmazza, milyen anyagok, színek használata tiltott, erre minden esetben figyelni kell a munkák tervezésekor. A településképi konzultáció során tudják tisztázni, milyen anyagok, színek használhatók a felújításkor, hol helyezhető el épület, melléképület a telken),
• (Az építési engedélyezési eljárásokat szabályozó) 312/2012.(XI.8.) Kormányrendelet 1. mellékletében felsorolt esetekből a helyi rendeletben (19. § (2) bekezdés a) pont) nevesített munkák, (a konzultáció keretében előre tisztázható, mely esetek településképi bejelentés kötelesek),
A bejelentési kérelemhez minden esetben a tervezett építési munkát bemutató, a településképi és építési szabályoknak való megfelelőséget igazoló építészeti dokumentációt kell csatolni.
• Az utcafronti kerítés építése, átalakítása, felújítása (csak áttört kerítés létesíthető!)
• Reklám célú berendezések elhelyezése önállóan és homlokzaton is, (erre vonatkozóan további kormányrendeleteket is figyelembe kell venni)
• A meglévő épület rendeltetésének megváltoztatása előtt, vagy a rendeltetési egységek számának változásakor. Az önkormányzati hatóság ezekben az esetekben az általános és helyi építési szabályoknak való megfelelést is vizsgálja.
A kérelemhez az új (vagy megváltozott számú) rendeltetésnek való építésügyi és településképi megfelelést igazoló építészeti tervdokumentációt kell csatolni!
A rendeltetés változás és a rendeltetési egységek számának változása esetében az önkormányzatnak külön hatósági feladata még a változásról szóló hatósági bizonyítvány kiadása, amire vonatkozóan a tulajdonosnak/építtetőnek külön kérelmet kell benyújtania a polgármesterhez. (eljárási határidő: 10 nap)
4. Településképi kötelezés és településkép-védelmi bírság (Tkr. 20.§):
Amennyiben a településkép védelméről szóló helyi rendeletben foglaltaktól eltérő, a településképi követelményeknek nem megfelelő, vagy bejelentés nélküli, vagy a bejelentésben/kötelezésben foglaltaktól eltérő munkát tapasztal az önkormányzat, a településképi kötelezés eszközével élhet.
A kötelezés előtt első lépésben figyelmeztetést bocsát ki az észlelt munkával kapcsolatban, mely figyelmeztetésben rögzíti a szabálytalanság tényét és határidővel lehetőséget ad a szabályos állapot önkéntes kialakítására, vagy a bejelentés pótlólagos megtételére.
A felhívás szerinti önkéntes teljesítés esetén a szabályossá tételt, pótlólagos bejelentést tudomásul veszi.
Ha a megadott határidőre az önkéntes teljesítés nem történik meg, kötelezést bocsát ki és településkép-védelmi bírságot szab ki, aminek mértékét a Tkr. 20. § tartalmazza az eltérő esetekre vonatkozóan.
Természetesen nem célunk a bírságolás, ezt csak végső esetben, a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvényben foglaltaknak megfelelően alkalmazza az önkormányzati hatóság.
Célunk a figyelem felkeltése a hatályos helyi szabályok önkéntes követésére, és ösztönzés arra, hogy minden tervezett építési munka előtt vegyék igénybe a hivatalban a konzultáció lehetőségét, a települési főépítész szakmai segítségét. (személyes ügyfélfogadás keddenként délután 13-16 óra között, elektronikus úton pedig a hivatal e-mail címén kérhető tájékoztatás és segítség).
Súron a helyi településkép védelméről szóló jogszabály ismerete hiányában településképi bejelentés nélkül elindult, elvégzett építési munkák felmérését a települési főépítész (feladata keretében) intézi, ennek eredményeként az érintettek felhívást kapnak majd az elmaradt településképi bejelentés pótlólagos megtételére, amit önkéntesen teljesíthetnek a felhívásban szereplő határidőig.
Kérem, hogy a Súr Község Önkormányzata Képviselő-testülete által elfogadott, a településkép védelméről szóló 1/2020.(II.26.) Önkormányzati rendeletet olvassák el figyelmesen, és építési munka tervezése esetén bátran keressék főépítészünket, Nyuli Editet a hivatalban, vagy akár telefonon is.
Bármilyen építési munka szándékának felmerülésekor kérem, keressék a főépítészt a Hivatalban, vagy közvetlenül az alábbi elérhetőségeken, email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , telefon: 34/375-033, 34/575-004 vagy 30/627-7512.
Súr, 2022. február. 15.
Nyuli Edit s.k. (települési főépítész)
Sógorka Miklós s.k.(polgármester)
A bejelentéshez szükséges nyomtatványok az alábbi linken érhetőek el:
Településképi szakmai konzultáció iránti kérelem
Településképi bejelentési eljárás iránti kérelem
A településképpel kapcsolatos információkról bővebben a Települési arculati kézikönyv és a Településfejlesztési eszközök menüpontok alatt tájékozódhatnak.
Az új koronavírusról - tájékoztatás, kérdések és válaszok
Hazánkat is elérte az új koronavírus okozta járvány, mely lázzal, köhögéssel, nehézlégzéssel járhat, de súlyos megbetegedéseket is okozhat. A Nemzeti Népegészségügyi Központ által összeállított tájékoztatóban szinte minden kérdésre választ kaphatunk a koronavírus terjedésével, a fertőzés megelőzésével kapcsolatban.
Az alábbi címekre kattintva bővebb tájékoztatót olvashat:
- Az élelmiszerek érintettsége a koronavírussal kapcsolatosan
- Terjedhet-e a koronavírus ivóvízzel vagy szennyvízzel?
- A közfürdők érintettsége a koronavírussal kapcsolatban
témáról.
Amennyiben az elmúlt időszakban koronavírussal fertőzött országokban járt kérjük olvassa el az alábbi linkre kattintva a
Kedves Súriak!
A koronavírus veszélyhelyzetre tekintettel a településünkön élők védelme érdekében mindenkinek komolyan kell venni a helyzet súlyát, a Kormány által bevezetett veszélyhelyzetet és a különleges jogrendet.
Erre való tekintettel nyomatékosan és tisztelettel kérem Önöket, hogy mindannyiunk érdekében kövessék a Hatóságok útmutatását, hiszen közös érdekünk, hogy egészségesen túljussunk ezen a világjárványon.
Bővebben: Az új koronavírusról - tájékoztatás, kérdések és válaszok
A járvány miatt tovább egyszerűsíti a kormány a lakossági és vállalati ügyintézést
A járvány miatt tovább egyszerűsíti a kormány a lakossági és vállalati ügyintézést. Az erről szóló tájékoztatót ide kattintva tekintheti meg!
Az ellenőrzött bejelentést az alábbi email címen lehet megtenni: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
ADATVÉDELMI ÉS ADATBIZTONSÁGI TÁJÉKOZTATÓ
Súr Község Önkormányzata és
Bakonyszombathelyi Közös Önkormányzati Hivatal Súri Kirendeltsége
ADATVÉDELMI ÉS ADATBIZTONSÁGI TÁJÉKOZTATÓJA
1. A Tájékoztató célja, hatálya
1.1 Előzmények
2018. május 25. napjától kötelezően alkalmazandó az Európai Unió 2016/679 számú általános adatvédelmi rendelete, a General Data Protect Regulation (a továbbiakban GDPR).
Súr Község Önkormányzata és Bakonyszombathelyi Közös Önkormányzati Hivatal Súri Kirendeltsége rendelet értelmében adatkezelőnek minősül.
1.2 A szabályzat célja
Jelen Tájékoztató célja, hogy az Adatkezelő, ügyfelei, közszolgálati tisztviselői számára átláthatóvá tegye az általa, honlapjain nyújtott szolgáltatások igénybe vétele során követett adatkezelési eljárásokat, a természetes személyek személyes adataik kezelésével összefüggő védelméhez kapcsolódó elvek és szabályok a természetes személyek állampolgárságától és lakóhelyétől függetlenül érvényesüljenek.
1.3 Adatkezelő adatai:
Név: Súr Község Önkormányzata és Bakonyszombathelyi
Közös Önkormányzati Hivatal Súri Kirendeltsége
Cím: 2889 Súr, Szabadság tér 1.
Adószám: 15730033-2-11
Képviseli: Kadlecsik Gyöngyi aljegyző
Telefonszám: 06 34 375 033
E-mail cím: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
1.4 Adatvédelmi tisztviselő adatai
Név: dr. Kizlinger András
Telefonszám: 06 30 565 98 04
E-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Név: László Gábor
Telefonszám: 06 30 546 42 21
E-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Adatkezelők:
Név: Magyar Államkincstár
Cím: 1054 Budapest Hold út 4
Telefonszám: 06 1 327 36 00
Név: Nemzeti Adó és Vámhivatal
Cím: 1054 Budapest, Széchenyi u 2
Telefonszám: 06 1 428 51 00
Név: Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal
Cím: 2800 Tatabánya, Teleki László u. 2
Telefonszám: 06 34 515 100
E-mail cím: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Név: Komáromi Járási Hivatal Földhivatali Osztály
Cím: 2900 Komárom, Szabadság tér 1
Telefonszám: 06 34 975 913
E-mail cím: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Név: Esztergomi Járási Hivatal Földhivatali Osztály
Cím: 2500 Esztergom, Rudnay Sándor tér 2
Telefonszám: 06 34 975 913
E-mail cím: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
1.6 Jogszabályi háttér
A Tájékoztatóval kapcsolatban a GDPR, az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény ("Infotv."), a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény ("Ptk."), Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. valamint a Hivatal közhatalmi tevékenységét szabályozó ágazati jogszabályok irányadók.
1.7 A Tájékoztató hatálya
Jelen adatkezelési Tájékoztató hatálya www.sur.hu honlaphoz (a továbbiakban Honlap), valamint az Adatkezelő közhatalmi tevékenységéhez kapcsolódó adatkezelésekre terjed ki.
1.8 A Tájékoztató módosítása
Az Adatkezelő fenntartja a jogot a Tájékoztató egyoldalú módosítására. A mindenkori hatályos Tájékoztató a Honlapon érhető el. A Honlap felhasználója a Honlapra történő belépéssel elfogadja a hatályos Tájékoztató rendelkezéseit. Az Adatkezelő a tájékoztatón túl rendelkezik Adatvédelmi és Adatbiztonsági Szabályzattal.
2. Fogalmak
A Tájékoztatóban használt fogalmak jelentése:
2.1 Adatfeldolgozó: az a természetes vagy jogi személy, közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely egyéb szerv, amely az adatkezelő nevében személyes adatokat kezel;
2.2. Adatkezelés: a személyes adatokon vagy adatállományokon automatizált vagy nem automatizált módon végzett bármely művelet vagy műveletek összessége, így a gyűjtés, rögzítés, rendszerezés, tagolás, tárolás, átalakítás vagy megváltoztatás, lekérdezés, betekintés, felhasználás, közlés, továbbítás, terjesztés vagy egyéb módon történő hozzáférhetővé tétel útján, összehangolás vagy összekapcsolás, korlátozás, törlés, illetve megsemmisítés;
2.3 Adatkezelő: az a természetes vagy jogi személy, közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely egyéb szerv, amely a személyes adatok kezelésének céljait és eszközeit önállóan vagy másokkal együtt meghatározza; ha az adatkezelés céljait és eszközeit az uniós vagy a tagállami jog határozza meg, az adatkezelőt vagy az adatkezelő kijelölésére vonatkozó különös szempontokat az uniós vagy a tagállami jog is meghatározhatja;
2.4 Az érintett hozzájárulása: az érintett akaratának önkéntes, konkrét és megfelelő tájékoztatáson alapuló és egyértelmű kinyilvánítása, amellyel az érintett nyilatkozat vagy a megerősítést félreérthetetlenül kifejező cselekedetútján jelzi, hogy beleegyezését adja az őt érintő személyes adatok kezeléséhez;
2.5 Érintett vagy Felhasználó: az Adatkezelő szolgáltatásait igénybe vevő, azonosított vagy azonosítható természetes személy;
2.6 Harmadik fél: az a természetes vagy jogi személy, közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely egyéb szerv, amely nem azonos az érintettel, az adatkezelővel, az adatfeldolgozóval vagy azokkal a személyekkel, akik az adatkezelő vagy adatfeldolgozó közvetlen irányítása alatt a személyes adatok kezelésére felhatalmazást kaptak;
2.7 Személyes adat: az érintettre vonatkozó bármely információ
3. A honlapon kezelt személyes adatok köre
3.1 A Honlapon történő kapcsolati űrlap kitöltése miatt név és email cím.
3.2 A Honlap használata során az Adatkezelő rendszere automatikusan rögzíti a felhasználó IP címét.
3.3 A Honlap használata során a rendszer cookie-kat (sütiket) helyez el a felhasználó számítógépén. A cookie-k célja a böngészési élmény javítása, a személyre szóló szolgáltatás biztosítása, illetve az oldal látogatottsági adatainak mérése. A cookie-t a felhasználó törölni tudja végberendezéséről. A cookie-k fogadására felugró ablak figyelmeztet, mellyel le lehet tiltani a cookie-k települését.
3.4 Az Adatkezelő által lebonyolított rendezvényeken a rendezvény előadóinak és résztvevőinek adatai, különösen a név, cím, elérhetőségek, képmás és videofelvétel
3.5 Az Adatkezelő szerződéseivel kapcsolatban kezeli a szerződő fél képviselőjének és szerződéses kapcsolattartójának adatait.
3.6 Eseti megkeresések, email, levél, telefon megkeresés esetén az Érintett fél kapcsolattartási adatai, az információadáshoz, vagy a szolgáltatás nyújtásához szükséges mértékben és ideig.
3.7Adatkezelő közszolgálati tisztviselőinek adatainak kezelése, a jogszabályokban előírt kötelezettségek teljesítéséhez.
4. Az adatkezelések jogalapja és célja
Az Adatkezelő Adatvédelmi és Adatbiztonsági Szabályzatában meghatározott módokon, az adatkezelés jogalapja az érintetti adatok kezelése tekintetében, elsősorban az alábbiakban határozható meg:
- jogi kötelezettségek teljesítése (bér, adózás, munkavédelmi, stb. szabályok szerint);
- szerződéses kötelezettség teljesítése;
- az Adatkezelő jogos érdekeinek érvényesítése, az Adatkezelő tevékenységének biztosítása;
- érintett hozzájárulása;
- érintetti jogok védelme.
4.1 Az adatkezelések célja:
- közhatalmi feladatok teljesítése;
- állampolgári megkeresések kezelése;
- jogi kötelezettségek teljesítése;
- honlap használatának kezelése, felhasználói azonosítás;
- honlap, hirdetések testre szabása, célzott információk megjelenítése;
- statisztikák, elemzések;
- felhasználó által generált tartalmak kezelése (közösségi média, fórum);
5. Az adatkezeléssel kapcsolatos jogok gyakorlása
5.1 Tájékoztatáshoz való jog
Az érintett jogosult adatainak kezelésével kapcsolatban az átlátható tájékoztatásra, információra adatainak kezelését illetően, továbbá érintetti jogainak gyakorlására vonatkozó lehetőségekről. Az érintett jogosult arra, hogy hozzáférjen a rá vonatkozóan gyűjtött adatokhoz, valamint arra, hogy egyszerűen és ésszerű időközönként, az adatkezelés jogszerűségének megállapítása és ellenőrzése érdekében gyakorolja e jogát.
5.2 Az érintettek hozzáférési joga
Az érintett jogosult arra, hogy az Adatkezelőtől mint adatkezelőtől visszajelzést kapjon arra vonatkozóan, hogy személyes adatainak kezelése folyamatban van e, továbbá jogosult arra, hogy a személyes adatokhoz és a következő információkhoz hozzáférést kapjon:
- Az adatkezelés céljai;
- Az érintetti személyes adatok kategóriái;
- Azon címzettek, vagy címzettek kategóriái, akikkel, illetve amelyekkel a személyes adatokat közölték vagy közölni fogják;
- Adott esetben a személyes adatok tárolásának tervezett időtartama, vagy ezen időtartam meghatározásának szempontjai.
- Az érintett joga, a rá vonatkozó személyes adatok helyesbítéséhez, törléséhez, vagy az adatkezelés korlátozásához, továbbá a személyes adatok kezelése elleni tiltakozáshoz;
- A felügyeleti hatósághoz címzett panasz benyújtásának joga;
- Ha az adatokat nem az érintettől gyűjtötték, a forrásukra vonatkozó információ;
- Az esetleges automatizált döntéshozatal ténye, az alkalmazott logikára vonatkozó érthető információk, továbbá az az információ, hogy az adatkezelés az érintettre nézve milyen várható következményekkel jár.
Az Adatkezelő a kezelt személyes adatok másolatait az érintett rendelkezésére bocsátja.
5.3 Helyesbítéshez való jog
Az érintett jogosult arra, hogy kérésére az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül helyesbítse a rá vonatkozó pontatlan személyes adatokat. Figyelembe véve az adatkezelés célját, az érintett jogosult arra, hogy kérje a hiányos személyes adatok – egyebek mellett kiegészítő nyilatkozat útján történő – kiegészítését.
5.4 Törléshez való jog
Az érintett jogosult arra, hogy kérésére az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül törölje a rá vonatkozó személyes adatokat, az egyéb feltételek fennállása esetén. A törlés joga nem vonatkozik a jogszabályi, vagy belső szabályzat által meghatározott kötelező adatkezelésekre. Az Adatkezelőnek egyes esetekben jogi kötelezettsége áll fenn bizonyos adatok kezelése tekintetében, ezért az adatok törlési kérelme nem teljesíthető különösen a személyes adatok kezelését előíró, az Adatkezelőre alkalmazandó jogi kötelezettség teljesítése, illetve közérdekből, vagy az Adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlása keretében végzett feladat végrehajtása céljából kezelt személyes adatok esetében.
Egyéb esetekben a törléshez való jog a Rendelet vonatkozó fejezetei alapján gyakorolható.
5.5 Az adatkezelés korlátozásához való jog
Az érintett jogosult arra, hogy kérésére az Adatkezelő korlátozza az adatkezelést, ha az alábbiak valamelyike teljesül:
- az érintett vitatja a személyes adatok pontosságát, ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amely lehetővé teszi, hogy az Adatkezelő ellenőrizze a személyes adatok pontosságát;
- az adatkezelés jogellenes és az érintett ellenzi az adatok törlését, ehelyett kéri azok felhasználásának korlátozását;
- az Adatkezelőnek már nincs szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de az érintett igényli azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez, vagy védelméhez.
Ha az érintet tiltakozott az adatkezelés ellen; ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amíg megállapításra nem kerül, hogy az Adatkezelő jogos indokai elsőbbséget élveznek-e az érintett jogos indokaival szemben.
5.6 Az adathordozhatósághoz való jog
Az érintett jogosult arra, hogy az Adatkezelő a szerződés teljesítésén alapuló, illetve hozzájáruláson alapuló adatkezelési tevékenységek tekintetében az automatizált módon kezelt személyes adatait számára, vagy az általa megjelölt más Adatkezelő részére átadja. Az adathordozhatósághoz való jog nem alkalmazandó abban az esetben, ha az adatkezelés közérdekű, vagy az adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítványai gyakorlásának keretében végzett feladat végrehajtásához szükséges, vagy ha az adatkezelő közhatalmi feladatait gyakorolja, vagy jogi kötelezettségének tesz eleget.
5.7 Tiltakozáshoz való jog
Az érintett jogosult arra, hogy a saját helyzetével kapcsolatos okokból bármikor tiltakozzon személyes adatainak kezelése ellen. Ebben az esetben az Adatkezelő a személyes adatokat nem kezelheti tovább, kivéve, ha az adatkezelést olyan kényszerítő erejű jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek az érintett érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez, vagy védelméhez kapcsolódnak.
5.8 Automatizált döntéshozatal
Az Adatkezelő nem folytat automatizált döntéshozatalt ügyfelei esetében.
6. A személyes adatok kezelésére vonatkozó elvek
A Rendelet 5. cikke határozza meg az adatkezelésre vonatkozó elveket. Ezen szempontok érvényesülését az Adatkezelő minden egyes azonosított adatkezelése során biztosítja.
6.1 Jogszerűség, tisztességes eljárás és átláthatóság elve
A személyes adatok kezelését minden esetben jogszerűen és tisztességesen, valamint az érintett számára átlátható módon végezzük. Az érintettek számára átláthatónak kell lennie, hogy a rájuk vonatkozó személyes adataikat hogyan gyűjtik, használják fel, azokba hogy tekintenek bele, vagy milyen egyéb módon kezelik, valamint azzal összefüggésben, hogy a személyes adatokat milyen mértékben kezelik, vagy fogják kezelni. Az átláthatóság elvének szellemében, az Adatkezelő biztosítja, hogy a személyes adatok kezelésével összefüggő tájékoztatás, illetve kommunikáció könnyen hozzáférhető és közérthető legyen, valamint hogy azt világosan és egyszerű nyelvezettel fogalmazzák meg.
6.2 Célhoz kötöttség elve
Az Adatkezelő biztosítja, hogy a személyes adatok gyűjtése csak meghatározott, egyértelmű és jogszerű célból történjen és azokat ne kezeljék ezekkel a célokkal össze nem egyeztethető módon ("célhoz kötöttség"). Ha az adatkezelés egyszerre több célt is szolgál, akkor a hozzájárulást az összes adatkezelési célra vonatkozóan meg kell adni.
6.3 Adattakarékosság elve
Az adatkezelés céljai megfelelőek és relevánsak és a szükséges mértékre korlátozódnak.
6.4 Pontosság elve
A személyes adatoknak pontosnak és szükség esetén naprakésznek kell lenniük; Az Adatkezelőnek minden ész szerű intézkedést meg kell tennie annak érdekében, hogy az adatkezelés céljai szempontjából pontatlan személyes adatokat haladéktalanul töröljék, vagy helyesbítsék ("pontosság").
Az Adatkezelő biztosítja az érintett jogát arra, hogy kérésére az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül helyesbítse a rá vonatkozó pontatlan személyes adatokat.
6.5 Korlátozott tárolhatóság elve
A személyes adatok tárolása olyan formában történik, amely az érintettek azonosítását csak a személyes adatok kezelése céljainak eléréséhez szükséges ideig teszi lehetővé ("korlátozott tárolhatóság"). Annak biztosítása érdekében, hogy a személyes adatok tárolása a szükséges időtartamra korlátozódjon, az Adatkezelő törlési, vagy rendszeres felülvizsgálati határidőket állapít meg.
6.6 Integritás és bizalmas jelleg
A személyes adatok kezelését az Adatkezelő úgy végzi, hogy megfelelő technikai és szervezési intézkedések alkalmazásával biztosítva legyen a személyes adatok megfelelő biztonsága, az adatok jogosulatlan, vagy jogellenes kezelésével, véletlen elvesztésével, megsemmisítésével vagy károsodásával szembeni védelme ("integritás és bizalmas jelleg").
7. Jogorvoslat
7.1 Információ, panasz
Amennyiben az érintett úgy véli, hogy személyes adatainak kezeléséhez fűződő jogai sérültek, tájékoztatásért és jogainak gyakorlásáért az Adatkezelő adatvédelmi tisztviselőjéhez fordulhat. Az Adatkezelő adatvédelmi ügyekben tájékoztatást nyújtó felelőse: dr. Kizlinger András
7.2 Panasz ügyintézés a Hatóságnál
További jogorvoslat érdekében a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz lehet panaszt benyújtani. A Hatóság a panaszokat csak abban az esetben vizsgálja ki, amennyiben az érintett a Hatóságnál tett bejelentését megelőzően már megkereste az adatkezelőt a bejelentésben megjelölt jogainak gyakorlásával kapcsolatban.
A Hatóság elérhetősége:
Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság
Postacím: 1530 Budapest, Pf.: 5.
cím: 1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/c.
Telefon: +36 (1) 391-1400
Fax: +36 (1) 391-1410
E-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
URL: http://naih.hu